Raport CJI: Trei posturi TV fac partizanat politic evident în campania electorală

Raport CJI: Trei posturi TV fac partizanat politic evident în campania electorală

Majoritatea posturilor TV cu acoperire națională și regională reflectă relativ neutru campania electorală pentru alegerile locale generale și cele parlamentare din 20 octombrie, iar trei radiodifuzori: NTV Moldova, Accent TV și Televiziunea Centrală, continuă să facă partizanat politic evident, favorizând anumiți concurenți electorali. Concluziile se regăsesc în cel de-al doilea raport de monitorizare a comportamentului mass-media în campania electorală, lansat de Centrul de Jurnalism Independent.

Într-o conferință de presă la IPN, Nadine Gogu, director al Centrului pentru Jurnalism Independent, a spus că din zece posturi monitorizate, șapte au oferit acces relativ egal candidaților, care au apărut în știri separate sau au fost menționați în știri cu caracter electoral direct sau indirect. O bună parte din subiectele electorale s-au limitat la o singură sursă de informație, fără a trata subiectele în profunzime, oferind informații de context și incluzând alte surse. Totodată, majoritatea absolută a materialelor relevante au fost dezechilibrate din perspectiva egalității de gen, bărbații fiind citați de cele mai multe ori în materialele relevante.

NTV Moldova și Accent TV au continuat să-l promoveze masiv pe candidații PSRM, inclusiv pe Ion Ceban, prin spațiul acordat și contextul pozitiv în care apar aceștia. În același timp, posturile l-au defavorizat pe Andrei Năstase. Televiziunea Centrală i-au favorizat vădit pe reprezentanții Partidului Politic Șor, defavorizându-l ușor pe candidatul Blocului ACUM, Andrei Năstase.

Postul public Moldova 1 a avut un comportament echilibrat, oferind acces majorității concurenților electorali în știri, fără a favoriza evident vreun candidat în alegeri. Candidatul PSRM la Primăria capitalei, Ion Ceban, a beneficiat de mai multe apariții în context pozitiv, în raport cu alți candidați.

Prime TV și Publika TV nu au favorizat masiv vreun candidat în alegeri, dar l-au defavorizat ușor pe Andrei Năstase, candidatul Blocului ACUM la Primăria Chișinău, prin selectarea informațiilor în context negativ. La RTR Moldova s-a remarcat o favorizare ușoară a lui Ion Ceban, prin numărul relativ mare de materiale care au reflectat activitățile acestuia și contextul pozitiv în care l-au prezentat.

Jurnal TV și TV8 au oferit spațiu majorității candidaților care au avut activități de campanie fără a favoriza sau defavoriza pe cineva. Și Pro TV a avut un comportament echilibrat, reflectând neutru marea majoritate a concurenților electorali. Doar candidatul PUN, Octavian Țîcu a beneficiat de o reflectare relativ mai pozitivă în raport cu alți candidați, fiind citat sau menționat de mai multe ori.

Nadine Gogu susține că primul raport de monitorizare și o sesizare au fost transmise la Consiliul Audiovizualului, ca cei trei radiodifuzori care fac partizanat politic să fie incluși pe lista de monitorizare.

Polina Panainte, secretarul Coaliției civice pentru alegeri libere și corecte, a precizat că cei 10 radiodifuzori au fost monitorizați în perioada 28 septembrie-4 octombrie. Raportul a fost realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent cu suportul Fundației Est-Europene, cu resursele acordate de Suedia și suportul Agenției SUA pentru Dezvoltare și al Agenției Marii Britanii pentru Dezvoltare.

CELE MAI RECENTE STIRI

Lasă un răspuns