Primul raport de monitorizare a mass-mediei în perioada electorală

Primul raport de monitorizare a mass-mediei în perioada electorală

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) și Asociația Presei Independente (API) au prezentat miercuri, 30 ianuarie 2019, primul raport de monitorizare mass-media în perioada electorală pentru alegerile parlamentare. Raportul a cuprins perioada 9-24 ianuarie curent și datele de monitorizare a 28 de instituții mass-media – 12 posturi TV cu acoperire națională și 16 portaluri informaționale și ziare [1]. Monitorizarea va continua până la 24 februarie inclusiv și vor fi prezentate rapoarte săptămânale.

Metodologia de colectare a datelor a fost actualizată la sfârșitul anului 2018 – începutul anului 2019, cu asistența experților organizației Osservatorio di Pavia din Italia. Fiecare material a fost supus unei evaluări de conținut şi de context, pentru a determina dacă favorizează sau defavorizează concurenții electorali. „Monitorizarea se axează pe două componente de bază: evaluarea pluralismului social și a pluralismului politic în media, care presupune măsurarea diversității de opinii, pluralității de voci în cadrul materialelor cu tentă electorală. Sunt monitorizate toate materialele cu tangență electorală directă sau indirectă și toate materialele în care apar reprezentanții partidelor sau ai concurenților electorali, chiar dacă subiectele nu au legătură directă cu alegerile. În plus, sunt monitorizate toate subiectele în care este vorba despre activitatea Guvernului și cea a Președinției, acești protagoniști având un rol important în spațiul public”, a specificat Nadine Gogu, directoarea Centrului pentru Jurnalism Independent.

Potrivit raportului, în audiovizual, din punctul de vedere al frecvenței și duratei aparițiilor în imagine și a intervențiilor directe, cei mai vizibili actori politici, concurenți electorali în circumscripția națională au fost Blocul electoral ACUM, PSRM, PDM, Partidul Șor și PCRM. Dintre candidații înscriși în cursa electorală în circumscripțiile uninominale, cei mai mediatizați au fost Andrei Năstase, Vladimir Plahotniuc, Ilan Șor, Zinaida Greceanîi și Pavel Filip.

La postul public Moldova 1, tonalitatea reflectării actorilor politici a fost în mare parte neutră pentru majoritatea dintre ei, cu excepția Cabinetului de miniștri, față de care tonalitatea a fost mai mult pozitivă. Postul public regional GRT a avut un comportament pasiv în perioada de raport. La posturile private cu acoperire națională Prime TV, Canal 2, Canal 3 și Publika TV, Partidul Democrat, Vlad Plahotniuc și Pavel Filip au apărut de cele mai multe ori, tonalitatea reflectării lor fiind preponderent pozitivă și neutră. Reprezentanții Blocului electoral ACUM și Andrei Năstase, au apărut deseori în imagine, în principal în materiale cu conotație negativă, durata intervențiilor personale fiind nesemnificativă.

Jurnal TV a alocat mai mult spațiu pentru membrii Blocului electoral ACUM și Andrei Năstase, tonalitatea reflectării fiind preponderent neutră și pozitivă. Reprezentanții PDM și, implicit, concurentul electoral Vladimir Plahotniuc, au avut mai multe apariții în imagini, și mai puține intervenții directe, tonalitatea reflectării fiind neutră și negativă.

NTV Moldova și Accent TV au acordat cel mai mult spațiu de emisie atât reprezentanților PSRM, cât și președintelui Igor Dodon, tonalitatea reflectării fiind mai mult pozitivă și neutră. În contrast, membrii Blocului electoral ACUM, ai PDM, ai Partidului politic Șor au fost prezenți mai mult în imagini, cu o durată mică a intervențiilor directe și tonalitate mai mult negativă.

Posturile private cu acoperire regională Pro TV și TV 8 au oferit acces unui spectru larg de actori politici asigurând un echilibru între durata aparițiilor și a intervențiilor directe. În majoritatea cazurilor, tonalitatea reflectării protagoniștilor politici la aceste posturi a fost neutră.

Postul regional Televiziunea Centrală a alocat mai mult spațiu Partidului politic Șor și lui Ilan Șor pentru care tonalitatea reflectării a fost mai mult pozitivă și neutră. Membrii Blocului electoral ACUM, ai PSRM și reprezentanții Președinției au fost mai mult menționați, decât citați direct, de cele mai multe ori tonalitatea reflectării fiind negativă.  

„În textele publicate în media online există, din păcate, foarte multă părtinire, opinii și judecăți de valoare ale autorilor, ce nu-și au locul în știri, ci în editoriale sau articole de opinie. Unele site-uri monitorizate nu sunt altceva decât portavoci ale partidelor pe care le simpatizează și le  promovează masiv. Este utilizată frecvent manipularea prin selectare, fiind mediatizate doar unele evenimente și prezentate doar opiniile unor candidați, iar alții sunt criticați sau trecuți cu vederea”, a subliniat Petru Macovei, directorul executiv API.

El a menționat portalurile informaționale care mediatizează protagoniștii politici și concurenții electorali pe o tonalitate editorială neutră: Moldova.org, Diez.md, Esp.md și Agora.md.

Portalul Newsmaker.md a asigurat o tonalitate neutră de reflectare în raport cu majoritatea concurenților electorali, cu excepția Partidului politic Șor care a fost prezentat mai des în context negativ decât neutru.

Unimedia.info a prezentat concurenții neutru în cele mai multe cazuri, însă în raport cu Partidul Democrat au prevalat știrile care l-au prezentat mai mult în context negativ. Zdg.md a avut o abordare editorială neutră în știri, însă în editoriale se remarcă tonalitatea mai curând negativă față de Partidul Socialiștilor, Partidul Democrat, Partidul politic Şor.

În cazul Deschide.md, tonalitatea reflectării concurenților a fost diferită, remarcându-se prezentarea frecventă în context negativ a Partidului politic Șor, Blocului electoral ACUM și a Partidului Socialiștilor; în același timp, Partidul Democrat este prezentat în tonalitate diferită, cel mai des neutră.

Portalul Gagauzinfo.md a publicat materiale cu o tonalitate diferită, în raport cu Partidul Democrat mai des negativă decât neutră, iar Partidul socialiștilor a fost ușor favorizat. Articolele din ziarul Jurnal de Chișinău au avut o tonalitate diferită, neutră sau pozitivă în cazul Blocului electoral ACUM, neutră și negativă în cazul Partidului Socialiștilor, Partidului Democrat, Partidului Liberal.

Realitatea.md a publicat/preluat mai multe informații și comunicate care țin de activitatea unor exponenți ai Partidului Democrat care sunt și candidați în alegeri (primul ministru, ministrul Economiei și Infrastructurii ș.a.), tonalitatea acestor materiale fiind una pozitivă, iar Partidul Democrat favorizat indirect. Alți concurenți electorali și candidați sunt prezentați în context diferit, preponderent neutru.

Sputnik.md omite să mediatizeze multe din evenimentele cu caracter electoral. Partidul Democrat și unii candidați ai acestui partid sunt mediatizați frecvent, preponderent neutru, dar și pozitiv. În raport cu câteva portaluri monitorizate, au fost constatate elemente clare de partizanat politic. Astfel, Kp.md favorizează editorial Partidul Socialiștilor și defavorizează masiv Blocul electoral ACUM; materialele nu sunt echilibrate, multe titluri conțin insinuări și afirmații manipulatorii. Aif.md promovează intens Partidul Socialiștilor și candidații acestuia,

Timpul.md favorizează editorial Partidul Democrat și pe liderul acestui partid, iar Blocul electoral ACUM și liderii acestuia, dimpotrivă, sunt defavorizați și prezentați într-o tonalitate editorială negativă. Noi.md a abordat o tonalitate editorială vădit negativă față de Partidul politic Șor. Igor Dodon, implicit Partidul Socialiștilor, sunt favorizați editorial prin numărul și tonalitatea pozitivă a reflectării.

NOTĂ: [1] Audiovizual: Moldova 1, GRT, Prime TV, Canal 2, Canal 3, Publika TV, Jurnal TV, NTV Moldova, Pro TV Chișinău, TV8, Accent TV, TV Centrală. Portaluri online și presa scrisă: Agora.md, Aif.md, Deschide.md, Diez.md, Esp.md, Gagauzinfo.md, Jurnal de Chișinău (ziar), Kp.md, Moldova.org, Newsmaker.md, Noi.md, Realitatea.md, Sputnik.md, Timpul.md, Unimedia.info, Zdg.md. Rapoartele de monitorizare integrale vor fi plasate în curând pe paginile web: www.alegeliber.md,  www.api.md,  www.media-azi.md.

CELE MAI RECENTE STIRI

Lasă un răspuns