Bani. Putere. Stereotipuri. Tendințe în domeniul egalității de gen din Moldova, Georgia și Rusia

Bani. Putere. Stereotipuri. Tendințe în domeniul egalității de gen din Moldova, Georgia și Rusia

În cadrul conferinţei regionale „Diversitatea în mass-media: este timpul să redefinim jurnalismul de calitate pentru a asigura egalitatea?”, desfășurată recent la Chișinău,au fost prezentate concluziile studiului „Bani. Putere. Stereotipuri. Contează egalitatea de gen în mass-media?”. Studiul analizează situația pe piața muncii în sectorul mediatic din trei țări: Republica Moldova, Georgia și Federația Rusăîn baza a 648 de interviuri cu jurnaliști, editori și experţi media din cele trei țări.

Potrivit autorilor studiului, mass-media din cele trei țări se confruntă cu un şir de probleme sistemice, care reies din atmosfera şi mediul în care activează jurnaliştii. Una dintre tendinţele comune pentru R. Moldova şi Georgia este lupta dintre forţele politice şi elitele economice, care împart sferele de influenţă asupra celor mai importante instituţii media din ţară. Ca rezultat, apare elementul de concurenţă dintre diverse media controlate de politicieni, iar experţii menţionează că aceste mass-media nu prezintă realitatea în mod obiectiv şi devin instrumente de propagandă. În ceea ce privește mass-media de alternativă, acestea sunt susţinute financiar de partenerii internaţionali, astfel păstrându-şi autonomia faţă de elitele economico-politice din ţară, însă dependența financiară de donatori a acestor media la fel reprezintă o problemă. În Rusia situația este diferită, dominația statului asupra mass-media, inclusiv asupra politicilor editoriale, este determinantă.

Cercetarea mai arată că Internetul devine o sursă de informare tot mai importantă, care însă aduce cu sine o scădere a calităţii materialelor jurnalistice şi apariţia unui număr tot mai mare de site-uri dubioase care publică informaţii false, uneori lansate în mod intenţionat cu scopul de a denigra oponenții politici.

Potrivit studiului, o tendinţă comună pentru toate cele trei ţări este feminizarea segmentului mediatic. Astfel, potrivit datelor acumulate în cadrul cercetării, număru de femei care studiază specialitatea “jurnalism” este în creștere, iar mulţi bărbaţi decid să părăsească domeniul media din cauza salariului mic, dar şi a faptului că prestigiul acestei profesii este în scădere.

Cercetarea mai arată că jurnaliștii cu vârsta până la 29 de ani reprezintă 19,3 % în mass-media din R. Moldova. Acest indicator în Georgia este de 31,5%, iar în Rusia de 24%. Totodată, jurnaliștii cu vârsta cuprinsă între 30-44 de ani reprezintă 55,4% în mass-media autohtonă, 49,2% în Rusia și respectiv 46% în Georgia. În R. Moldova şi Georgia, 90 la sută dintre femeile angajate în mass-media au studii de specialitate, în timp ce în Rusia doar 63,5 la sută.

Studiul indică și faptul că, în Moldova, 75% din jurnalistele intervievate abordează tematica socială, iar cei mai mulţi bărbaţi - subiectele politice. Aceeași situație se atestă și în Rusia, unde fiecare a treia jurnalistă intervievată se ocupă de abordarea în presă a subiectelor sociale. Un echilibru în acest sens se atestă în Georgia, unde subiectele sociale sunt reflectate în mod egal de bărbaţi şi femei.

Versiunea completă a studiului în variantă electronică poate fi accesată AICI.

Studiul a fost elaborat de Institutul de cercetare a problemelor social-economice a populației a Academiei de Științe din Federația Rusă, la comanda FOJO Media Institute (Suedia), Universitatea Linnaeus, cu suportul organizațional al ANRI-Media (Rusia), Media Development Foundation (Georgia) și Asociației Presei Independente (API) din R. Moldova.     

CELE MAI RECENTE STIRI

Lasă un răspuns