Moldovenii preferă, mai degrabă, programele de divertisment în limba rusă, decât în limba română

Moldovenii preferă, mai degrabă, programele de divertisment în limba rusă, decât în limba română

Locuitorii Republicii Moldova susțin că sunt predispuși, mai curând, să consume produse mediatice în limba rusă, decât în limba română. Potrivit datelor sondajului „Evoluție și preferințe privind mass-media din Repubica Moldova”, 91% dintre respondenți afirmă că ar înţelege totul sau aproape totul, dacă un program TV ar fi difuzat în limba rusă, 82% au răspuns că ar înțelege în limba moldovenească și 74%, în limba română.

Potrivit realizatorilor studiului, în mod special consumatorii din Republica Moldova preferă în limba rusă programele de divertisment, filmele și serialele.

În privința știrilor și a emisiunilor de dezbateri, lucrurile sunt mai echilibrate, dar și aici dominantă rămâne preferinţa pentru materialele difuzate în limba rusă, notează realizatorii studiului. 

Totodată, 64% dintre respondeți susțin că se informează de pe site-uri autohtone de știri, 55% dintre respondeți spun că se informează și de pe site-uri rusești. O treime dintre utilizatori se informează de pe site-uri din țările europene, iar nemijlocit de pe site-uri din România - 28%. 

Pentru știrile socio-politice 28% dintre respondenți utlizează site-urile moldovenești, dar nu și de pe cele rusești; 18% le preferă doar pe cele rusești, nu și pe cele moldovenești, în timp ce 36% se informează atât de pe din site-uri moldovenești, cât și din cele rusești.

În privința programelor TV, respondenții sub 40 de ani, cu studii medii și superioare, rezidenţi în municipii și vorbitori de limbă română preferă programele de la Jurnal TV și Pro TV Chișinău și anume știrile și dezbaterile.

La polul celălalt se află Moldova 1, care e preferată îndeosebi pentru știri, dar mai ales printre locuitorii de la sate, cu vârsta de peste 55 de ani, cu studii medii sau scăzute și care sunt inactivi din punct de vedere ocupaţional.

Prime TV are o acoperire destul de uniformă pe toate segmentele socio-demografice, excelând în privinţa celor de 41-55 de ani și a celor cu studii medii. Prime are o diversitate mai mare de programe pentru care reușește să fie pe primul loc și în clasamentele privind audienţa: domină preferinţa pentru programele informative, dar și filmele, serialele, programele de divertisment sau dezbaterile atrag ponderi semnificative de telespectatori, susțin realizatorii studiului.

Sunt patru criterii majore pe care respondenţii spun că le iau în calcul atunci când decid să vizioneze un anumit canal TV și anume: conţinutul (70%) și credibilitatea știrilor (37%), apoi filmele și serialele pe care le pot viziona (33%) și limba în care toate acestea sunt difuzate (23%).

Televiziunea este principala sursă de informare pentru 57% dintre respondenți, ponderea credibilității este de 49%; internetul este principala sursă de informare pentru 26% dintre respondenți, iar ponderea credibilității este de 25%; pentru 7% dintre respondenți radioul este cea mai importantă sursă de informare, iar ponderea pentru această sursă este de 6%.

Sondajul a fost realizat de IMAS, în perioada 9 februarie - 4 martie 2018, la comanda Asociaţiei pentru Dezvoltare și Cooperare Moldova, cu suportul Suediei și Statelor Unite ale Americii.

CELE MAI RECENTE STIRI

Lasă un răspuns